Doküman Yönetiminin İtici Gücü E-İmza
Elektronik imza uygulamasının yaygınlaşmasının doküman arşiv ve yönetim pazarını olumlu yönde etkileyeceği kesin. Ancak ülkemizde çıkan sayısal imza kanunun uygulama alanları henüz oldukça kısıtlı.
E-imzalı dokümanlar gümrüklerde ve Maliye Bakanlığı'nın bazı bölümlerinde pilot çalışma olarak yeni kabul görmeye başladı. Bir kültür olarak, e-imzanın uygulama alanlarının genişlemesi beraberinde, elektronik belge kullanımının yaygınlaşmasını getirecek. G&Gsoft Genel Müdürü Tolga Eşiz'e göre, oluşan bu yoğun elektronik doküman trafiğinin arşivlenmesi ve yönetilmesi ihtiyacı, pazarın genişlemesini sağlayacak.
E-imza uygulamasının yaygınlaşmamasının pazarı olumsuz etkilediğini belirten Aksis Satış ve Pazarlama Koordinatörü Saner Yüzsüren ise bu konuda "Dünyaya ve Avrupaya baktığımızda e-imza uygulamalarının devreye girmesinden sonra içerik ve doküman yönetimi kullanımında hızlı bir artış olduğunu görüyoruz. Aslında şu anda dahi şirketlerde e-posta yönetimi bile bu tür bir sitemin kullanımını, risklerin ve bazı şirket politikalarının doğru biçimde uygulanabilmesi açısından bir zaruret olarak ortaya çıkmakta. Detaylı bir fayda/maliyet analizi yapıldığında da böyle bir yatırımın geri dönüşünün çok çabuk olacağı görülecektir. E-imza şu açıdan önemli; ekonomik sistemdeki her kuruluş, bankadan KOBİ'lere, bireysel kişi olarak vatandaştan devlet dairelerine kadar ortak dili olan bir süreçler ve içerik ortamında yerini alacak. Bütün bunların yönetilebilmesi için de profesyonel çözümlere ihtiyaç ortaya çıkacak ve bu sistemleri kullanmayanlar oyunun dışında kalacaktır" dedi.
E-imza ile birlikte bilgi, belge ve süreç yönetimi uygulamalarına büyük iş düşeceğini kaydeden Doxoft Proje ve İş Geliştirme Yöneticisi Özgür Doğan, "Bu kapsamda dış sistemlerle (ERP, GIS v.b. gibi) kolay bütünleşebilen platform bağımsız ve tüm süreçlerde e-imza altayapısını destekleyen ve kolaylıkla uygulayabilen bilgi, belge ve süreç yönetimi yazılımlarının bir adım önde yarışa başlayacağını düşünüyorum" dedi. E-imzanın yasallaşması benzer projelerin hayata geçmesini hızlandıracaktır. Artık bu korumanın sağlanması durumunda belgelerin resmi nitelik kazanacağını kaydeden Kets Genel Müdürü Dr. Mustafa Savaşan ise şunları söyledi: "Sonuçta, en büyük fiziksel arşivlere sahip olan devlet sayısal ortamlara taşınacaktır. E-arşiv kurumların en önemli iç organlarından biri haline gelecektir. Elektronik imza teknolojisinin desteklenmesi ile güvenli içerik ve güvenli dağıtım ortamları oluşturulur. Ayrıca, elektronik ortamda arşivlenen ve yedeklenen dokümanların resmi olarak geçerli kabul edilmesi sayesinde doğal afet ve kriz durumlarında bilgi kaybı olması önlenir. Dokümanların fiziksel arşivlenmesi için gerekli alan ihtiyacı ortadan kalkar ve verimlilik artarken, maliyetler azalır.
E-imza konusundaki gelişmelerin doküman ve arşiv yönetimi pazarına olan etkilerinin en yoğun yaşanmakta olduğu ülkelerden birinin de Türkiye olduğunu kaydeden Otonom Satış Mühendisliği Bölüm Müdürü Erhan Taşkın ise, "Konuyla ilgili yasal düzenlemeler yapıldı. Mevzuatla ilgili son konular da hızla kapatılıyor. Bu konuda Telekomünikasyon Kurumu'nun yasa düzenleme görevini yerine getirdiği söylenebilir. Üç adet nitelikli elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı kanuna uygun şekilde kuruldu ve hizmete başladı. E-imzalı doküman yönetim sistemi projeleri için koşullar uygun. THY, Jandarma Genel Komutanlığı gibi bazı öncü DYS projeleri de yapılmakta. Bu projeler diğer kurumlar için birer örnek teşkil edecektir. 2007 yılının 2006 yılında yapılan bu projelerin yaygınlaması yılı olacağını düşünüyoruz" dedi.
Arşiv Kanunu gelişimi hızlandıracak
E-imza uygulaması ile birlikte Türkiye doküman yönetimi pazarının çok büyüyeceği görüşünde olan Sentim Yazılım Genel Müdürü Yıldırım Nas da, "Arkasından Arşiv Kanununun yürürlüğe girmesi ile arşiv yönetim uygulamaları sayısı artacaktır. Bu da hem yazılım üreticilerinin, hem de donanım tedarikçilerinin (tarayıcı, saklama ortamı) pazarına olumlu etkilerde bulunacaktır" dedi. Bazı kurumlarda ve çok az kurumsal şirkette çok yeni olarak kullanılmaya başlandı. Ancak bunun henüz çok erken olduğunu düşünen Moreum Genel Müdür Yardımcısı Mert İnceiplik, "Kamudan bu konuda desteğin gelmesi gerekiyor. Bu destek belki bazı yaptırımları da içerebilir; e-imzalı elektronik faturanın zorunlu kılınması gibi. Bu şekil bir yaklaşımla iki-üç yıl içinde tüm özel şirketlerde de yaygınlaşabilir. Devlet desteği bu konuda önemli" dedi.
Elektronik doküman yönetim sistemleri, kurumların iş süreçlerini hızlandıran, standartlaştıran ve kontrol altında tutan sistemlerdir. Büyük getirilerinden birisi, fiziksel ortamda yapılan çalışmalarda yaşanan kâğıt israfı ve depolama maliyetlerini ortadan kaldırmaktır. E-imzanın kanunlaşmasına kadar ki süreçte, elektronik ortamda saklanan ve dolaşan dokümanların hiçbir resmi yükümlülüğü bulunmamaktaydı. Durum böyle olunca, kurumların işlerini hem elektronik ortamda hem de fiziksel ortamda paralel yürüttüklerini belirten Docuart Genel Müdürü Metin Türk, şunları söyledi: "Günümüzde ise, elektronik imza ile birlikte, elektronik ortamda hazırlanan, dolaşan ve saklanan dokümanın, fiziksel ortamdaki ıslak imzalı haliyle hiçbir farkı kalmadı. Bu gelişmeler doğal olarak elektronik doküman yönetim sistemlerine olan ilgiyi, bu sistemlerin getirilerini ve gerekliliğini büyük ölçüde artırmıştır. Ayrıca kurumlar arası yazışmaların da elektronik ortama taşınıyor olması zaman ve iletişim maliyetleri açısından son derece önemli gelişmeleri beraberinde getirecektir. Bu türde çalışmalar yaygınlaştıkça kurumlar için doküman yönetim sistemleri bir zorunluluk halini alacaktır." Dışa yönelik süreçler de etkilenecek 2005 yılı başında yürürlüğe giren sayısal imza ve uzun süredir gündemde olan e-devlet projeleri ile kamu tarafında ciddi oranda artan bir talep ile karşılaştıklarını belirten Canon İş Çözümleri Ülke Direktörü Şenol İder, şunları kaydetti. "2005 yılında bir önceki yıla göre oluşan 6 katlık büyüme bu durumu bütün gerçekliği ile önümüze seriyor. 2006 yılında beklenen büyümenin büyük bir kısmının yine e-imza uygulamalarının yaygınlaşması sonucu oluşacağını bekliyoruz." Her şeyden önce şu söylenebilir ki e-imzanın doküman yönetimine en büyük katkısı, uygulamanın getirdiği yüksek güvenlik standartlarıdır. Eczacıbaşı Bilişim Genel Müdürü Tarık Aşkın'ın verdiği bilgilere göre, e-imza uygulamasında imzalayanın ve imzalananın değiştirilmesi mümkün değil. Bu yüksek güvenlik standartları da tabii ki sistemin işleyişinde taraflara esneklik ve çabukluk kazandırıyor. E-imza uygulamasının yaygınlaşması, kurumların bu uygulamayı sadece iç süreçlerinde değil, dışa yönelik (B2B, B2C) süreçlerinde de kullanmalarına olanak veriyor. Elektronik imzanın bankalar ve finans kurumları, şube ağına sahip sigorta şirketleri, kamu kurum ve kuruluşları, holdingler ve diğer büyük şirketler olmak üzere orta ve uzun vadede tüm bilgi güvenliği gereksinimi olan her yerde kullanılacağı düşünülüyor. İçeriğin sayısal olarak saklanması ve kurum içi ya da dışını kapsayan iş akışlarında kullanılması ile aslında e-imza ve sayısal içerik yönetim sistemleri birbirini destekleyen ve güçlendiren iki uygulama olarak karşımıza çıkıyor. Xerox Türkiye Global Hizmetler Pazarlama Müdürü Nevcihan Matur'a göre, e-imza yaygınlaştıkça içeriğin sayısalda olması gereksinimi aynı şekilde içerik sayısala geçtikçe de e-imza kullanımı daha da artacak.
Haberin linki: http://www.e-imza.gen.tr/index.php?Page=Haberler&HaberNo=134